Pruvodce renderovanim videa v HD kvalite, nastaveni x264

Je nekolik zpusobu, jak dostat video z RO do vysoke kvality. Ja tu ukazu jeden..mozna ne nejlepsi ani nejjednodussi, ale zato vysledna kvalita opravdu stoji za to. Zacneme programovym vybavenim, ktere je potreba. Krome Sony Vegas (ci jineho editacniho programu) potrebujete:

    • MeGUI je komplexni program pro enkodovani videi. Jeho moznosti nastaveni a sofistikovanost predci ostatni enkodery.
  1. pro beh MeGUI je potreba .NET Framework 2.0 (pokud mate Sony Vegas, tak ho stopro mate taky)
  2. Jako vstup pro MeGUI slouzi AviSynth skripty, proto budete potrebovat AviSynth
    • AviSynth je velice mocny nastroj na post-processing. Nema zadne GUI (jako napr. Vegas), ale ma svuj skriptovaci system. Nabizi temer neomezene moznosti editace a processingu videa. Vice se dozvite na http://avisynth.org
  3. Xvid pro vystup z Vegasu.


Pro tento navod byl pouzit MeGUI verze 0.2.5.1007 a AviSynth 2.5.7

Instalace programu:

  1. Pokud nemate .NET Framework, zacnete s nim.
  2. nainstalujte si Xvid kodek
  3. Nainstalujte AviSynth
  4. Nakonec MeGUI. Az ho nainstalujte, spustte ho. Zepta se, jestli chcete updatovat, tak vyberte ano a updatujte vsecko co bude dostupne a naimportujte vsechny profily, ktere vam budou nabidnuty.

Postup renderovani:

  • Vse zacina ve Vegasu, kde uz mate video sestrihane a pripravene pro renderovani. Protoze AviSynth pracuje s jiz vyrenderovanym videem, tak ho nejdrive vyrenderujeme z Vegasu. Zadne dalsi upravy na nem uz neprobehnou, tak si zkontrolujte, jestli je vsecko jak ma byt. Nechceme vsak zadnou ztratu kvality, a tak budeme renderovat do neceho bezztratoveho. K tomu dobre poslouzi 1. pruchod pres Xvid. Oproti nekomprimovanemu videu nabizi mnohonasobne mensi velikost. Pozn.: Renderovani videa je reseno takhle, protoze neexistuje VFW nastroj pro x264, ktery by byl kompatibilni s Vegasem, umoznoval tolik nastaveni a nabizel kvalitu jako MeGUI. Proto se to musi delat pres neco jineho.
  • v Xvidu nastavte pokud mozno co nejnizsi kvalitu. V Profile @ Level muzete vypnout vsecko krome B-VOPs a Packed Bitstream, Encoding type nastavte Twopass - 1st pass a pod tlacitkem more… zaskrtnete Full quality first pass a odskrtnete Discard first pass. v Quality preset nastavte Real-time a je to hotovo. Video muze mit radove i nekolik GB, to je cena za rychlost a kvalitu.

  • Pokud mozno, vyrenderujte video i zvuk zvlast. V nastaveni renderovani videa vypnete „Include Audio“ a zvuk potom vyrenderujte zvlast, treba jako mp3. Zvuk uz je v konecne podobe, tak si taky zkontrolujte, jestli vse sedi. Az vyrenderujete zvuk i video, muzete uz zavrit Vegas a pustit se do MeGUI.
  • Pustte MeGUI. Prvni co budete potrebovat vytvorit je skript pro AviSynth. Nebojte, nebudete muset nic psat rucne, MeGUI ma jednoduchy script creator, pristupny z Tools jako AviSynth Script Creator, nebo pod klavesovou zkratkou CTRL + R. V prvnim okne „Options“ nactete jako Video Input prave vyrenderovane video z Vegasu. Otevre se vam preview okno, ktere muzete zavrit. Input DAR si zvolte pomer stran, jaky mate. Clever (TM) encoding preskocte a AVS Profile taky. Pokud byste chteli zmenit velikost videa, zaskrtnete Resize a pak si naklikejte pozadovanou velikost.

  • Na dalsi zalozce Filters muzete bud kliknout na Analyse, ale u videa o velikosti nekolika GB by to trvalo hrozne dlouho, a tak bude lepsi, kdyz si vyberete Source type: Progressive, vpravo dole FPS takove, v jakem jste vyrenderovali video (bacha na to, kdyz zvolite jinou hodnotu, bude video zrychlene / zpomalene). Zbytek muzete nechat odskrtnuty. Jako Resize Filter si vyberte Lanczos (Sharp) pokud zmensujete video, a Lanczos4 (Sharp) pokud zvetsujete.

  • To bude asi vse, tak muzete kliknout na Save a ulozit skript. Ten se vam sam nacte do hlavniho okna MeGUI a vyskoci vam dalsi preview okno, tentokrat uz upravene podle AviSynth sktriptu. Muzete si zvolit kde zacina intro a credits, ale nedoporucuji to. Jako kodek si vyberte x264, format souboru MP4. K nastaveni x264 enkoderu zacneme od profilu HQ - Slower.

  • Ted bude trochu nastaveni x264.
V prvnim okne "Main":
  • Mode - Turbo zapina rychly prvni pruchod. Na kvalitu je plne postacujici Automated 2pass.
  • Bitrate - nastavte si pozadovany datovy tok videa. Pokud si nejste jisti, muzete si na kratkem videu vyzkouset, co to dela a tak urcit kvalitu, ktera vam bude vyhovovat.
  • Logfile - soubor, do ktereho se ukladaji statistiky z prvniho pruchodu.
  • PSNR a SSIM kalkulaci muzete vypnout.
  • Threads - nastavte podle poctu procesoru / jader. Pokud mate procesor s Hyper-Threadingem, nastavte take 2.
  • fourCC - kod podle ktereho se vybira kodek, muzete nechat x264 nebo nastavit rozsirenejsi avc1.
  • Deblocking - filtr, ktery zjemnuje nektere hrany, video ma pak lepsi kvalitu. Urcite zapnete.
  • Deblocking Strength a Threshold - jak jiz nazvy napovidaji, toto rozhoduje, jak moc se bude zjemnovat. Threshold je hranice, podle jake se urcuje, zdali jde o makro-blok a nebo je to detail a Strength je sila, se kterou se zjemnovani aplikuje. Nastaveni 0-0 je neutralni s vynikajicim obrazem pro vetsinu situaci. Obecne plati, ze hodnoty mensi nez 0 jsou dobre pro realny obsah a hodnoty nad 0 jsou lepsi pro animovany obsah obsahujici spoustu opakujicich useku. Ale je to individualni, takze nejlepsi bude, kdyz si take vyzkousite, jak na vas jednotliva nastaveni pusobi.
  • AVC Profiles - zvolte High Profile (nejvyssi kvalita)
  • AVC Level - nastavte Unrestricted.

Zones preskocime, jdem rovnou na

RC and ME:
  • VBV Buffer Size - maximalni hodnota Bufferu, nejlepe nechat prazdne - automaticka volba.
  • VBV Maximum Bitrate - maximalni bitrate bufferu. Dobre nastavit 0 - automaticka volba.
  • VBV Initial Buffer - ponechejte defaultni hodnotu - 0.9
  • Bitrate Variance (%) - jak moc muze bitrate kolisat. Hodnota 0 zaruci konstantni bitrate po celou dobu, 100 zase konstantni kvalitu. Doporucene nastaveni je mezi 1 a 4, aby se mohl kodek prizpusobit slozitym scenam a rychlym zmenam.
  • Quantizer Compression - nechte na 0.6, stejne jako dalsi 2 volby nechte na puvodnich hodnotach - 20 a 0.5
  • Chroma M.E. - zlepsuje kvalitu, urcite zapnout.
  • M.E. Range a Scene Change Sensitivity nechte na defaultnich hodnotach - 16 a 40.
  • M.E. Algorythm - metoda odhadovani pohybovych vektoru. Pouzijeme Multi hex pro vysokou kvalitu. Exhaustive pocita pixel po pixelu a renderovani se nekolikanasobne prodlouzi.
  • Subpixel Refinement - presnost odhadu pohybovych vektoru. Nejlepsi je nastavit RDO - level 6 nebo 7. Vyssi nastaveni prodlouzi dobu komprese.
  • Keyframe Interval - Jak casto se maji vkladat klicove snimky, ktere se pouzivaji pro nahodny pristup a seekovani ve videu. Keyframe Interval je maximalni pocet snimku, mezi kterymi nebude klicovy. Vetsinou se dava desetinasobek FPS videa.
  • Min GOP Size - minimalni inteval mezi klicovymi snimky. Nemel by byt prilis velky, ani maly. Nejcasteji se dava stejna hodnota jako FPS. Ale zalezi na charakteru videa..pokud mate casto se menici sceny (vice nez 1x za sekundu, nastavte mensi hodnotu).
  • Noise Reduction - rekukce sumu, nechte na 0.
  • Encode Interlaced - vypnout. Nechceme prokladane video.
  • Trellis - Metoda kvantizace, ktera zlepsuje efektivitu komprese. Final MB je dobry kompromis mezi kvalitou a rychlosti komprese.
  • Number of Reference Frames - Pocet referencnich snimku. Vyssi hodnoty zarucuji lepsi kvalitu. Ale nad 6 uz se kvalita moc nezlepsuje.
  • Mixed Reference frames, CABAC, No Dct Decimation, No Fast P-Skip - vsecko pozapinat :)
Zalozka Advanced
  • Minimum Quantizer - Minimalni hodnota quantizeru. Zabrani to snimkum s prilisnou kompresi a naslednemu snizeni kvality. Doporucena hodnota je dobra.
  • Maximum Quantizer - Maximalni hodnota, zabranujici snimkum s prilis malou kompresi a naslednemu plytvani bity. Taktez doporucena hodnota.
  • Max Quantizer Delta - Jak moc se quantizer muze zmenit mezi nasledujicimi snimky. Pomaha to udrzet kvalitu. Opet nechte doporucenou hodnotu - 4.
  • Credits Quantizer - zde si volite, jakou kvalitu ma mit Intro a Credits, ktere jste si nastavili drive. Defaultni hodnota 40 je prilis vysoka a kvalita bude priserna. Doporucuji nenastavovat Intro a Credits :)
  • Factor between I and P, P a B, Chroma QP Offset - nastavte doporucene hodnoty - 1.4, 1.3 a 0
  • Quantizer Matrix - matice quantizeru, nechte na None.
  • Macroblock Options - zakrtnutim jakekoliv volby zvysite kvalitu videa, proto zvolte All :)
  • Number of B-Frames - zvysuji kvalitu videa. Obecne plati, ze hodnoty mezi 2 - 3 jsou dobre pro realny obsah, hodnoty kolem 8 jsou lepsi pro anime. Volba je na vas.
  • Adaptive B-Frames, B-Pyramid, RDO for B, Weighted B, Bidirectional M.E. - vsecko pozapinejte
  • B-frame mode - Spatial je doporuceno
  • F-frame bias - nechte na 0, doporucena hodota.

Tak, kdyz jsme vse nastavili, muzeme si kliknutim na tlacitko New pojmenovat a ulozit nastaveni pro pozdejsi pouziti. Stisknete OK, tim pouzijete aktualni nastaveni a vratite se do hlavniho okna MeGUI.

  • Tak, mame nastaveny enkoder x264 a muzeme se pustit do samotneho enkodovani. V hlavnim okne kliknete na tlacitko Enqueue (hned pod tlacitkem config u video profilu). Ulohy se vam presunou do Queue zalozky. Takhle si muzete pridat nespocet uloh, pokud napriklad vite, ze budete dlouho pryc a potrebujete udelat spoustu veci. Sikovna vec.
  • V zalozce Queue si zkontrolujte, jestli tam mate vsecko. Pokud jste nastavili dvoupruchodove enkodovani, pribudou zde 2 ulohy. Prvni a druhy pruchod. Pokud je to vse, muzete zmacknout tlacitko Start a pustit se do prace. Otevre se vam Status tabulka, kde uvidite detailneji prubeh enkodovani a take si budete moci nastavit prioritu procesu. Pokud budete chtit pracovat na PC mezitim co budete enkodovat, doporucuji nechat na LOW.

  • Az to probehne (bude to trvat dlouho, v zavislosti na rozliseni a nastavene kvalite enkodovani), tak uz jen zbyva prihodit zvuk, ktery jsme si na zacatku vyrenderovali z Vegasu. V hlavnim okne MeGUI vyberte Tools → Muxer → MP4 Muxer. Tam jako Video Input vyberte vyrenderovane video, jako Audio Input vyberte svou zvukovou stopu a dole pod polozkou Muxed Output vyberte soubor, kam to chcete ulozit. Pote kliknete na Queue a pribude vam dalsi uloha. Bohuzel to nejde naplanovat dopredu a musite s tim pockat nez bude video enkodovane. Nastesti to tolik nevadi, protoze tohle uz trva jen chvilicku, do kontejneru se jen nacpe audio stopa. Doba trvani zalezi na rychlosti disku a na velikosti souboru. Nic se uz enkodovat nebude.


  • Pokud jste az tady, znamena to, ze video je kompletni. Ted uz jen zbyva se na nej podivat, uploadnout nekam a poskytnout ho ostatnim :)





Pokud by byly v textu nejake chyby nebo neco duleziteho chybelo, napiste mi na ICQ 164-700-860 nebo na Reborn foru - nick KingKoca. Nebo na IRC se vyskytuji pod prezdivkou Koca.

 

Vytvořil Typhoon | Provozováno na dokuwiki | Optimalizováno pro Firefox, Opera, Chrome. |  podpora. | Některé z obrázků mohou spadat pod ochrannou známku Gravity Corp. & Lee Myoungjin.  | Vygenerováno během: 0.653 s |   | Copyright 2011-2019